2011. június 21., kedd

Kenyér és cipó

Évekkel ezelőtt próbálkoztam a kenyérsütéssel, de nem voltam benne túl ügyes, nem sikerültek úgy, ahogy szerettem volna.
Most újra hozzá jutottam egy kenyérsütő géphez és immáron sokkal tapasztaltabban nekiláttam ismét, hogy csiszolgassam a kenyérsütő tudományomat. :) Egy asszony tudjon jó kenyeret sütni! ;)
Van egy ilyen mércés kancsóm, ami valószínűleg nem mér egyáltalán pontosan, de az alapján a következő a receptem:
450g liszt (250g finomliszt, 100g rozsliszt, 100g tönköly búzaliszt)
2,5dl folyadék (1,5dl langyos víz, 1dl langyos tej-ebben futtatjuk fel az élesztőt egy teáskanál cukorral)
1 teáskanál cukor
1 kocka élesztőnek kb. a negyed része
1,5 teáskanál só
1-2 evőkanálnyi olaj

Az élesztőt felfuttatom, mindent belepakolok a kenyérsütőbe, aztán elindítok egy csak tésztadagasztás programot. Ez egy 90 perces program, ami 30 percig dagaszt, azután 1órát keleszti a tésztát. Ha minden jól ment, akkor szépen megkel benne a tészta, az edénynek a háromnegyedéig fel is dagad. Ha esetleg nem vagyok megelégedve azzal, ahogy megkelt, akkor hagyom még egy kicsit kelni. Ha szép nagy lett, akkor pedig elindítom a Sütés programot, ami 1 órán keresztül süti szép lassan a kis kenyérkémet.
Én nem szeretem, ha a gép keverőlapátja belesül a kenyérbe, ezért mikor a tésztadagasztás program első 30 perce letelik, és már nem fogja dagasztani a tésztát, de még nem kelt meg(!) akkor ki szoktam venni a lapátokat és a tésztát pedig visszateszem szépen, kis buciba gyúrva, aztán folytatódhat tovább a program, megkeleszti a kenyeret 1 óra alatt.
És íme az eredmény:
Szoktam olyat is csinálni, hogy nem a gépben sütöm meg a kenyeret, hanem a dagasztás és kelesztés után kiveszem, átgyúrom, cipót formázok belőle, lisztezett tepsire teszem, hagyom mégegyszer megkelni, majd beteszem a légkeveréses szupersütőmbe és kb 30-35 perc alatt megsütöm.
Akkor is szép:


Mindenkinek ki kell próbálnia! :) Sokkal finomabb, mint a bolti! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése